Samen op de e-bike & lekker luxe eten - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu Samen op de e-bike & lekker luxe eten - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu

Samen op de e-bike & lekker luxe eten

Door: Rianne Sman

Blijf op de hoogte en volg Rianne

08 Februari 2016 | Myanmar, Pagan

Ik heb de smaak te pakken. Ik ben zo onder de indruk van de zonsopkomst hier dat ik vanmorgen weer vroeg uit de veren ben. Ik huur de ebike bij dezelfde shop als gisteren en ga op pad. Als ik aankom bij de stupa van Thiri komt haar zusje Ieie mij tegemoet. Er zijn al twee andere meiden uit Vietnam op de stupa, verder is er niemand. Ook Thiri is er niet, die is naar de plek waar de luchtballonnen opstijgen om kleding te verkopen. Samen met Ieie klim ik de stupa op en instaleren we ons aan de juiste kant. Ik klets een beetje met de Vietnamese meiden maar iedereen is nog in een halve slaapstand. Ook Ieie is moe en zodra ze zit valt ze in slaap.

Het is bewolkter en mistiger dan gisterenochtend, dat maakt het uitzicht iets minder. Maar nog steeds erg indrukwekkend. Het is heerlijk om maar met zijn vijven te zijn, zo anders dan die populaire stupa waar echt honderden mensen op af komen. Ik heb alle tijd en geniet van het uitzicht, de familie en de rust. Als ik besluit terug te rijden voor het ontbijt maak ik de afspraak later vandaag weer terug te komen. Ieie wil graag samen op de scooter naar een ander dorpje toe rijden, dat lijkt mij een leuk idee.

Tijdens het ontbijt zit ik aan tafel met twee mensen uit Australië waar ik gisterenavond ook mee gegeten had. Ik bespreek mijn plannen voor vandaag en zij vinden het leuk om mee te gaan. Tegen tien uur rijden we met zijn drieen terug naar de stupa. Ook Thiri is terug, helaas heeft ze niks kunnen verkopen. We kletsen met de familie en Thiri wil graag mijn haren vlechten. Dat vind ik een prima idee. Totdat ik de kam zie waarmee ze mijn haren aan het kammen is…. Ach ja…. Als ik luis krijg zien we dan wel weer wat te doen. De vlecht is echt heel mooi gedaan. Ieie wil graag met ons op pad. Ze stapt achterop bij mij en we rijden een zandweg op. Oeff…. Het achterwiel gaat alle kanten op. Een paar meter lopen we en dan probeer ik het weer. Ieie stelt voor dat zij rijdt…. (ze is immers al 11 ) maar dat vind ik niet zo’n goed idee. We komen na een goede 20 min rijden aan bij een dorpje. Dit dorpje is echt voor toeristen gemaakt, er worden sigaren gemaakt, er wordt kleding gemaakt en allerlei andere oude ambachten worden er getoond. Het is een gezellig gebeuren en Ieie gedraagt zich als een heuse reisleidster.

Tegen het middaguur rijden we terug naar ons hotel. De Australiërs moeten uitchecken, dat had ik vanmorgen al gedaan. Met zijn vieren gaan we lunchen en Ieie neemt het er van. Ik snap dat ze deze gelegenheid volledig benut. Zo vaak zal ze wel niet in een restaurant eten. Ze bestelt wel drie maaltijden en een fruitshake. Ze geniet zichtbaar van al het eten. En ik heb van Amy geleerd; sharing is caring. Ik ben blij dat ik haar op deze manier een beetje kan helpen. Na de lunch nemen we afscheid en breng ik Ieie terug naar huis. Als ze trots vertelt wat ze allemaal heeft gegeten zie ik de blikken van de andere meiden, ai…. Ik had wat meer eten mee moeten nemen. Een les voor een volgende keer.

De middag ben ik op mijn kamer, ik schrijf, zet foto’s op mijn computer en slaap een beetje. Tegen zeven uur wordt ik opgepikt voor de bus naar Kalaw. Dag Bagan…. Hopelijk tot ooit again!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pagan

Wereldreis

Gate 5, zone 3 boarden please

‘Wat zou jij doen als je nog zes maanden te leven hebt?’, dat was een vraag die mij gesteld werd tijdens de workshop Drive&Focus van Training of Greatness (T.O.G.). Het gebeurt niet vaak, maar die vraag maakte mij even stil. Vele gedachten schoten door mijn hoofd: zou ik dan iets anders gaan doen dan het gene ik nu doe? En als ik dan iets anders zou gaan doen, waarom doe ik nu dan wat ik nu doe? En als ik echt iets anders zou willen doen, ga ik dat dan doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven?

Met een duidelijke JA op de eerste vraag, ik zou dan iets anders gaan doen, en een voorzichtige nee op de vraag; ‘ik ga dat niet pas doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven’, wist ik in het voorjaar van 2015 dat het, op wat voorn manier dan ook, echt tijd was voor verandering.

Mijn kop moest echt uit het zand getrokken worden, dus gaf ik mijzelf een push in ‘een’ richting door een half jaar met onbetaald verlof te gaan. Vanuit de wijze woorden: ‘Soms moet je eerst beide handen leeg maken om iets nieuws aan te kunnen pakken’, zorgde ik voor veel ruimte (lees: nog niet bestemde tijd). Die ruimte duurde precies twee weken. Mijn, vrijgekomen, tijd wilde ik goed besteden en zo stortte ik mijzelf in diverse (vrijwillige)projecten.

Daar heb ik een half jaar onwijs van genoten en enorm veel van geleerd. Toch knaagde de vraag wat te doen met die zes maanden…… Weet jij wat je zou doen? Laat je mij het weten? Ik moet nu even gaan opschieten zone 3 mag gaan boarden! Tot snel, -X-

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2016

Dag 1 Vipassana en gezonde spanningen

14 Maart 2016

Op naar de Vipassana & eerste kleermakerzit

13 Maart 2016

Visa voor India & ziekjes in bed

12 Maart 2016

Crematies in Nepal & schrijfmiddag

11 Maart 2016

Hele dag in de bus & aapjes kijken
Rianne

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 13826

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

Wereldreis

Landen bezocht: