Dag Myanmar & Hello Bangladesh - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu Dag Myanmar & Hello Bangladesh - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu

Dag Myanmar & Hello Bangladesh

Door: Rianne Sman

Blijf op de hoogte en volg Rianne

01 Maart 2016 | Myanmar, Pagan

Ik ben voor de wekker wakker, dat is meestal het geval op dagen dat ik echt in actie moet komen. En vandaag is zo’n dag, want ik heb een vlucht van Yangon naar Bangladesh om morgen door te vliegen naar Nepal. Ik ontbijt met een stel uit Engeland en vertel ze mijn ervaringen van de afgelopen maand. Zo gek, ik ga vandaag weg en zij beginnen nu hun avontuur hier in Myanmar. Ik vind het leuk om mijn verhalen te vertellen en na een half uurtje kletsen weet ik het zeker; deze maand hier was fantastisch. Natuurlijk waren er leuke en minder leuke momenten, maar ik heb hier zoveel gezien, geleerd en meegemaakt. Na het ontbijt neem ik nog een keer een lekkere warme douche met een föhn momentje en begin ik aan het inpakken van mijn spullen. Ik wordt er steeds beter in, en gelukkig krijg ik alles weer in de tas.

Tegen twaalf uur loop ik naar buiten en houd ik een taxi aan. De man vraagt wat ik ongeveer wilde betalen en ik besluit dat ik, met zware rugzak, gewoon lekker deze taxi neem. Het zal tussen een uur en anderhalf uur duren, afhankelijk van het verkeer. En er is een hoop verkeer hier! Ik dommel een beetje in slaap en ietsje meer dan een uur later word ik afgezet bij het vliegveld. Mooi op tijd en het is gelukkig rustig. Eerst maar eens mijn bagage afgeven en een boardingpass regelen… oja…. Eigenlijk is mijn visum gisteren afgelopen dus moet ik een extra dag betalen. Tenminste zo had ik gelezen op het internet…. Maar niemand vraagt ernaar…. Misschien zijn zij zelf ook een beetje in de war met de schikkeldag van gisteren. Alles gaat super snel en binnen een half uur zit ik met een cakeje en een kopje thee in de ruimte achter de douane te wachten. Er is weinig te doen op deze luchthaven, zeg maar rustig niks.

Ik heb nog een beetje geld, maar had niet verwacht dat alles hier zo duur zou zijn. Ik koop een bus pringles…. Ja met kaas smaak! Daar kan ik wel een hele poos mee doen. Ik vul mijn waterflessen en leg even mijn hoofd neer. Een uurtje later gaan we aan board. Een vriendelijke man uit Bangladesh biedt mij aan een lift te geven naar het centrum van Dakha. Ik twijfel nog steeds wat te doen, het zou leuk zijn even de stad in te gaan, maar aan de andere kant ook wel hectisch want ik vlieg morgenochtend al weer. Ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe. In het vliegtuig ben ik omringd door mannen uit Bangladesh die mij reuze interessant vinden. Ze willen alles van mij weten en ook mijn paspoort wordt uitgebreid bestudeerd. Ze snappen niet dat ik niet in Bangladesh blijf… wie weet bezoek ik het land nog eens…

Op het vliegveld van Dakha wordt al snel duidelijk dat je zonder visum het land niet inkomt en om nou een visum te regelen voor een nacht is niet echt handig. Het wordt dus het vliegveld… de man (die mij de lift aanbood) wenst mij een goede nacht en veel succes met de muggen…. Met de muggen? Wow…. Miljoenen muggen verblijven ook hier op het vliegveld…. Jeetje….. Het overnachten op de luchthaven is beter geregeld dan ik had verwacht. Samen met twee andere meiden (Deense en Duitse) worden we om 20 uur verwacht voor het avondeten. Dat is fijn! Ik dacht 18 uur te moeten doorbrengen op een bus pringles dus dit is een fijne verrassing. Na het eten instaleer ik mij op de stoeltjes. Met mijn rugtas als kussen en mijn sjaal als dekentje probeer ik het zo comfortabel mogelijk te maken.

De muggen zijn echt overal en ondanks dat ik ze niet hoor, dankzij mijn oordopjes. Weet ik dat ze er zijn. Als ik ff na 12 uur naar het toilet wandel zie ik in de spiegel mijn gezicht…. Jeetje…. Wat hebben die muggen mij te pakken genomen zeg! Overal zie ik rode bultjes en ik doe mijn uiterste best om niet te kriebelen. Nog zo’n 12 uur te gaan en dan zit ik weer in de lucht, op weg naar Nepal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pagan

Wereldreis

Gate 5, zone 3 boarden please

‘Wat zou jij doen als je nog zes maanden te leven hebt?’, dat was een vraag die mij gesteld werd tijdens de workshop Drive&Focus van Training of Greatness (T.O.G.). Het gebeurt niet vaak, maar die vraag maakte mij even stil. Vele gedachten schoten door mijn hoofd: zou ik dan iets anders gaan doen dan het gene ik nu doe? En als ik dan iets anders zou gaan doen, waarom doe ik nu dan wat ik nu doe? En als ik echt iets anders zou willen doen, ga ik dat dan doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven?

Met een duidelijke JA op de eerste vraag, ik zou dan iets anders gaan doen, en een voorzichtige nee op de vraag; ‘ik ga dat niet pas doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven’, wist ik in het voorjaar van 2015 dat het, op wat voorn manier dan ook, echt tijd was voor verandering.

Mijn kop moest echt uit het zand getrokken worden, dus gaf ik mijzelf een push in ‘een’ richting door een half jaar met onbetaald verlof te gaan. Vanuit de wijze woorden: ‘Soms moet je eerst beide handen leeg maken om iets nieuws aan te kunnen pakken’, zorgde ik voor veel ruimte (lees: nog niet bestemde tijd). Die ruimte duurde precies twee weken. Mijn, vrijgekomen, tijd wilde ik goed besteden en zo stortte ik mijzelf in diverse (vrijwillige)projecten.

Daar heb ik een half jaar onwijs van genoten en enorm veel van geleerd. Toch knaagde de vraag wat te doen met die zes maanden…… Weet jij wat je zou doen? Laat je mij het weten? Ik moet nu even gaan opschieten zone 3 mag gaan boarden! Tot snel, -X-

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2016

Dag 1 Vipassana en gezonde spanningen

14 Maart 2016

Op naar de Vipassana & eerste kleermakerzit

13 Maart 2016

Visa voor India & ziekjes in bed

12 Maart 2016

Crematies in Nepal & schrijfmiddag

11 Maart 2016

Hele dag in de bus & aapjes kijken
Rianne

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 13774

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

Wereldreis

Landen bezocht: