Rollercoaster & hello familie - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu Rollercoaster & hello familie - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu

Rollercoaster & hello familie

Door: Rianne Sman

Blijf op de hoogte en volg Rianne

26 Februari 2016 | Myanmar, Pagan

Hallo wekker! Harde muziek komt uit de telefoon van Amy. Yes het is vijf uur…. Au….. ik heb goed geslapen en kleed mij snel aan. We checken al onze spullen en lopen samen in het donker naar de pickup plek. In een grote laadbak zijn houtenbankjes gemaakt en per bankje moeten zes mensen plaats nemen, dat past echt niet hoor! Beknelt tussen elkaar begint onze rit van 45 minuten naar boven. Wow dit lijkt wel een achtbaan. Mensen schreeuwen en zijn uitgelaten. De bus gaat zo snel! Dit is echt spannend en een beetje eng tegelijk. Bovenaan de berg stappen we uit en wandelen we richting de rots…. Maar die is bedekt met bamboe… ook een gouden rots moet onderhouden worden.

Dan valt mijn oog op een bordje dat vrouwen verbied een bepaald terrein te betreden… dat is raar…. Ik ben opgegroeid zonder onderscheid tussen mannen en vrouwen en hier mag ik ergens opeens niet komen omdat ik een vrouw ben, het geeft mij een gek gevoel. Amy koopt wat pannenkoekjes met bonen en we nemen plaats aan een tafeltje waar we een fruitshake drinken. Mijn buik doet pijn en o wat ben ik moe. Ik probeer met een blikje cola mijn buik wat rustiger te krijgen maar tevergeefs. We wandelen over het terrein, nemen veel foto’s, kerven onze namen in een rots en klimmen omhoog naar een mooi uitzichtpunt. Daar bovenop die rots gaan we zitten, luisteren we naar muziek en val ik zelfs even in slaap. Gelukkig voel ik mij al ietsje beter. We wandelen naar beneden, komen de Franse jongens weer tegen en nemen uiteindelijk weer plaats in de truck die ons naar beneden zal brengen.

Het plan is om een dierentuin hier niet zo ver vandaan te gaan bezoeken. In de truck raakt Amy in gesprek met een lokale man die een Japanse man rondleidt hier. Zij gaan dezelfde richting op en hij biedt ons aan met hen mee te rijden. Wat tof! Dat scheelt ons de busrit terug. Dan vraagt Amy of ik naar de dierentuin wil of met deze mensen mee terug wil rijden naar Yangon? Ik herinner mij de rit van gisteren alle bussen, de slechte beenruimte en realiseer mij dat dit veel comfortabeler is. Prima, laten we mee terugrijden. Het is al wat later in de middag en we zijn beide best moe. Dan stopt de auto, ze gaan even wat stupa’s bekijken, wij kunnen hier wachten. Als de auto wegrijdt realiseer ik mij dat mijn vest nog op de achterbank ligt. Gelukkig komt de auto na een half uurtje weer terug. Maar wij kunnen niet meerijden. Ze gaan namelijk nog wat andere dingen bezoeken en de man geeft aan dat het beter is dat wij een bus zoeken vanaf hier. We nemen een bus, en nog een en nog een…
Amy vindt het leuk om mij mee te nemen naar het huis van haar moeder aan de andere kant van de rivier. Ik had hier niet echt opgerekend… heb niet echt meer schone kleding… maar vind het wel onwijs leuk. Laten we het gewoon doen! Een andere bus, een taxi en een ritje achterop de scooter later kom ik aan bij een huisje en Milo kont gelijk naar mij toegerend. Hier wonen Amy haar moeder, broer, zus, neefje, nichtje en tante. Het is een gezellige bedoeling en iedereen is al druk met het eten bezig. We halen nog wat groeten (op een scooter die er halverwege mee stopt) en ik speel met de kleine katjes die net geboren zijn.

Dan is het tijd om te douche. Ik kleed mij uit en Amy legt mij uit hoe je met een longy doucht. Je houdt hem dus rond je lichaam en schept met een bakje water over je heen. Totdat je helemaal nat bent, dan zeep je je met een hand in terwijl de andere hand de doek vasthoudt en dan giet je weer met een bakje net zoveel water over je heen totdat alle zeep weg is. Dan droog je je af in een andere rok en kan je je uiteindelijk weer aankleden. Jeetje zeg, wat een ervaring! Na het douche neem ik plaats in het woongedeelte er staat een stoel en een tv meubel. Op de grond wordt het eten neergezet; vis, kip, krab en mais. De katjes lopen om ons heen in de hoop een hapje mee te kunnen eten. Met mijn rechterhand (want links gebruik je op de wc) eet ik mijn eten en geniet ik van dit bijzondere moment.

Er zijn drie ruimtes in het huis. Amy en ik liggen op een matje in de keuken, de moeder en tante in het woongedeelte en de rest van de familie liggen samen in een andere kamer. Ik hoor gegiechel en kom er later achter dat ik verkeerd om in het bed was gaan liggen… maar mij maakt het niks uit… ik ben moe, het is warm en het is alles behalve comfortabel… maar, ik heb Myanmar ervaren zoals ik wilde; bij de mensen thuis. Dankje wel lieve Amy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pagan

Wereldreis

Gate 5, zone 3 boarden please

‘Wat zou jij doen als je nog zes maanden te leven hebt?’, dat was een vraag die mij gesteld werd tijdens de workshop Drive&Focus van Training of Greatness (T.O.G.). Het gebeurt niet vaak, maar die vraag maakte mij even stil. Vele gedachten schoten door mijn hoofd: zou ik dan iets anders gaan doen dan het gene ik nu doe? En als ik dan iets anders zou gaan doen, waarom doe ik nu dan wat ik nu doe? En als ik echt iets anders zou willen doen, ga ik dat dan doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven?

Met een duidelijke JA op de eerste vraag, ik zou dan iets anders gaan doen, en een voorzichtige nee op de vraag; ‘ik ga dat niet pas doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven’, wist ik in het voorjaar van 2015 dat het, op wat voorn manier dan ook, echt tijd was voor verandering.

Mijn kop moest echt uit het zand getrokken worden, dus gaf ik mijzelf een push in ‘een’ richting door een half jaar met onbetaald verlof te gaan. Vanuit de wijze woorden: ‘Soms moet je eerst beide handen leeg maken om iets nieuws aan te kunnen pakken’, zorgde ik voor veel ruimte (lees: nog niet bestemde tijd). Die ruimte duurde precies twee weken. Mijn, vrijgekomen, tijd wilde ik goed besteden en zo stortte ik mijzelf in diverse (vrijwillige)projecten.

Daar heb ik een half jaar onwijs van genoten en enorm veel van geleerd. Toch knaagde de vraag wat te doen met die zes maanden…… Weet jij wat je zou doen? Laat je mij het weten? Ik moet nu even gaan opschieten zone 3 mag gaan boarden! Tot snel, -X-

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2016

Dag 1 Vipassana en gezonde spanningen

14 Maart 2016

Op naar de Vipassana & eerste kleermakerzit

13 Maart 2016

Visa voor India & ziekjes in bed

12 Maart 2016

Crematies in Nepal & schrijfmiddag

11 Maart 2016

Hele dag in de bus & aapjes kijken
Rianne

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 13772

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

Wereldreis

Landen bezocht: