Ongesteld & prachtige tuinen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu Ongesteld & prachtige tuinen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rianne Sman - WaarBenJij.nu

Ongesteld & prachtige tuinen

Door: Rianne Sman

Blijf op de hoogte en volg Rianne

15 Februari 2016 | Myanmar, Pagan

Oepsie….. Na een paar dagen de pil te zijn vergeten moet ik er nu dus echt aan geloven. Mijn buik is goed van slag; een vervelende combinatie van ongesteldheidskrampen en diarreekrampen, niet tof. Het wordt buiten langzaam licht en de bus maakt een paar stops waar mensen uitstappen. Tegen half zeven is het mijn beurt. Samen met Michella, een Duitse en een Ierse staan we op het busplatform. Omring door taxichauffeurs die ons allemaal wel heel graag, voor veel geld, ergens mee naartoe willen nemen. Ik wil graag naar het hotel, ik moet namelijk onwijs nodig plassen. Michella en de andere twee meiden willen naar het treinstation. Twee willen gelijk de trein door naar Mandalay en Michella wil een kaartje kopen voor morgen. Ik, ik wil alleen maar plassen. We weten een deal te sluiten voor 4000 brengt hij de meiden naar de trein en voor 2000 rijdt hij mij naar het hotel. Zo gezegd zo gedaan.

Tegen half 8 loop ik het hotel binnen. Een ruim opgezet hotel met meerdere gebouwen en onwijze vriendelijke mensen. Ik check in, zoek een wc, en neem plaats in de eetzaal. Na een half uurtje komt ook Michella aangelopen. Een hele onderneming bleek haar route helaas zonder treinkaartje als resultaat. Je kan hier tussen 16 en 18 een kaartje kopen voor de volgende dag….. We ontbijten samen en richten onze kamer in. Fijn om weer samen te zijn. Zo ver van huis is het erg prettig als je met iemand bent die vertrouwd voelt. We maken een plan voor de dag. We kunnen fietsen gebruiken van het hotel. We stappen op de fiets richting de Botanische tuinen. Twee meiden (one black en one white, zoals ze dat hier zeggen) is een apart gezicht voor de locals hier, ze nemen daarom ook uitgebreid de tijd om ons te bekijken.

Zo hebben we onze fietsen nog niet geparkeerd of een jonge vriendelijke monnik vraagt of hij met mij op de foto mag. Het is een grappig gebeuren, en als er een het durft te vragen volgen er al snel meer. De tuinen zijn gigantisch groot. We wandelen voor uren en genieten van de mooie bloemen en planten. Michella en ik zijn twee echte kletskousen en de tijd vliegt voorbij. Op het moment dat ik naar een koolachtige bloem sta te kijken spreekt een oudere Westerse dame mij aan. Wat een prachtige bloemen he merkt ze op. We raken aan de praat. Deze dame is maar liefst 72 jaar oud van Zwitserse komaf en maakt in haar eentje een reis door Azië. Na een paar minuten kletsen stelt Romy, de dame, voor om samen wat te drinken. Met zijn drieën wandelen we naar een horecatentje waar we een sapje bestellen.

Een uur later zitten we nog steeds heerlijk te kletsen en ik heb haar mogen interviewen voor mijn Journey of greatness onderzoek. Prachtige antwoorden en Michella en ik leren wijze lessen van deze mevrouw. Het voelt gek om afscheid te nemen, maar we gaan beide onze eigen weg. Michella en ik beklimmen nog een toren wat resulteert in een prachtig uitzicht over het park en slenteren door een vlinder museum. We sluiten de dag af met een wafel en wat frietjes, die we met een fijn wespengezelschap opeten op een bankje, waar we de nodige foto-onderbrekingen hebben (je voelt je zo bijna een celeberty).

We stappen weer op de fiets om het treinstation te zoeken. Na de nodige adviezen onderweg vinden we het station. Michella koopt haar kaartje voor morgen en we slaan wat drinken in op de terugweg naar het hotel. Jeetje wat ben ik moe. Ik voel me niet helemaal in orde en de laatste paar dagen waren erg ondernemend. We besluiten wat in het hotel te eten en gebruik te maken van de goede wifi verbinding. Fijn vele van jullie even gecontact kunnen hebben. Ik mis jullie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pagan

Wereldreis

Gate 5, zone 3 boarden please

‘Wat zou jij doen als je nog zes maanden te leven hebt?’, dat was een vraag die mij gesteld werd tijdens de workshop Drive&Focus van Training of Greatness (T.O.G.). Het gebeurt niet vaak, maar die vraag maakte mij even stil. Vele gedachten schoten door mijn hoofd: zou ik dan iets anders gaan doen dan het gene ik nu doe? En als ik dan iets anders zou gaan doen, waarom doe ik nu dan wat ik nu doe? En als ik echt iets anders zou willen doen, ga ik dat dan doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven?

Met een duidelijke JA op de eerste vraag, ik zou dan iets anders gaan doen, en een voorzichtige nee op de vraag; ‘ik ga dat niet pas doen als ik ongeveer bijna klaar ben met dit leven’, wist ik in het voorjaar van 2015 dat het, op wat voorn manier dan ook, echt tijd was voor verandering.

Mijn kop moest echt uit het zand getrokken worden, dus gaf ik mijzelf een push in ‘een’ richting door een half jaar met onbetaald verlof te gaan. Vanuit de wijze woorden: ‘Soms moet je eerst beide handen leeg maken om iets nieuws aan te kunnen pakken’, zorgde ik voor veel ruimte (lees: nog niet bestemde tijd). Die ruimte duurde precies twee weken. Mijn, vrijgekomen, tijd wilde ik goed besteden en zo stortte ik mijzelf in diverse (vrijwillige)projecten.

Daar heb ik een half jaar onwijs van genoten en enorm veel van geleerd. Toch knaagde de vraag wat te doen met die zes maanden…… Weet jij wat je zou doen? Laat je mij het weten? Ik moet nu even gaan opschieten zone 3 mag gaan boarden! Tot snel, -X-

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2016

Dag 1 Vipassana en gezonde spanningen

14 Maart 2016

Op naar de Vipassana & eerste kleermakerzit

13 Maart 2016

Visa voor India & ziekjes in bed

12 Maart 2016

Crematies in Nepal & schrijfmiddag

11 Maart 2016

Hele dag in de bus & aapjes kijken
Rianne

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 13781

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

Wereldreis

Landen bezocht: